Monday, December 12, 2011

SABAR...DOA KITA DIMAKBULKAN OLEH ALLAH...

Bismillahhirrahmaanirrahiim...

Alhamdulillah...mari sama2 kita panjatkn rasa syukur kehadrat Allah S.W.T,krana masih lg membri pluang utk kita hidup...kwn2 skalian,masa hidup ni lah kita kena manfaatknnya sebaik mungkin dgn mempersiapkn bekaln2 kita ke akhirat kelak....kata Tuan Guru Ustaz Fahmi,jikalau seseorng m'nusia itu dimatikn oleh Allah,nescaya m'nusia itu akn mohon kpd Allah dgn berkata, : "tolng lah hidupkn aku smula..walaupn hnya sesaat"....masyaAllah....smpai bgitu skali kwn2...

Baiklah...sperti yg saya janjikn,hari ini saya sdiakn buat kalian smua dgn satu tjuk yg dibincangkn di Pondok Air Jernih,Gerik...jd,hari ini,saya ingin kongsikn brsama kalian smua...yakni,"Sabar...Doa Kita Dimakbulkan"

Kawan2 skalian....

Saya ingin mulakn bicara utk hri ini dgn sebuah hdis utk direnung bersama...

"Dua rakaa't yng dilakukn oleh seorng hamba ditengah mlm itu lebih baik baginya drpd dunia ini serta seluruh isinya"...(hadis riwayat Adam bin Abu Iyas)

Kwn2 yg saya kasihi skalian...pernahkah anda mahupn saya berfikir tngtng,'apakh doa aku dimakbulkn?'....bg saya,saya pernah berfikir bgitu....tp,bila difikirkn balik,Allah sbnrnya menangguhkn doa kita sbb dia nk dngr suara kita mengadu kpd-Nya...kalau Dia makbulkn trus,apakh mungkin hambaNya itu berdoa lg kpd-Nya....*fikir2 kan lah....

Kwan2 skalian...,

Firman Allah S.W.T di dlm surah al-ghafir,ayat 60 ;
"berdoalah kpdku,nescaya Aku menerima doa kamu"......

Diriwayatkn drpd Abu Hurairah r.a,bhwa Rasulullah pernah brsabda :

"Tuhan kami 'Azza wa Jalla turun stiap mlm ke lngit dunia tatkala tinggal lg spertiga mlm yg akhir lalu brfirman,'Siapakh yg mahu brdoa kpd-Ku,nescaya Aku akn trima doanya..Siapakh yg mahu meminta kpd-Ku,nescya Aku berikan..Siapakh yg mahu bermohon keampunan kpd-Ku,nescya Aku mengampuninya"...(HR Bukhari)

Jadi kwn2,kalau kita renung dn hayati maksd hadis tersebut,maka x da doa kita yg Allah S.W.T x makbulkn...Wahai kawan2 ku!..Doa kita sntiasa dimakbulkn

Pengajarn yg dpt dpetik drpd hadis ini ialah,Allah S.W.T menerima doa kita dgn cara-Nya yg trsendiri,yakni dgn 3 cara.. :

1) Diperkenankn doa nya di dunia,dgn diberikn apa sja hjatnya...
2)Doa nya telah diperkenankn,tp hajatnya disimpn dan akn diberikn di akhirt kelak...
3)Doa nya telah diperkenankn,tetapi bukan dgn diberikan apa yg diminta,tetapi dgn cara diselamatkn dirinya drpd bala bencana....

Jd kwn2 ku skalian..yakinlah! apabila shj kita mengangkt tngn brmohon kpd Allah,nescya Allah akn makbulkn...

*berdoa lah,jgn smpai putus asa dgn apa yg kita hajatkn*...

Sekian shja dr saya....

Assalaamua'laikum....


No comments:

Post a Comment